خوشحالم در جشنواره ملى سعدى ، صداى كولبران بودم
به گزارش پایگاه خبری سفارت نیوز : كمى از خودتان بگوييد : مريم بابايى، متولد 1374/02/20 در كرمانشاه. دانش آموخته ى زبان و ادبيات فارسى مقطع كارشناسى ارشد از دانشگاه رازى كرمانشاه. شاعر و نويسنده برتر كشور. مجرى و گوينده .
اجازه بديد از جشنواره سعدى شروع كنيم. يازدهمين جشنواره ملى سعدى را چگونه ديديد؟ رقابت چگونه بود؟
قبل از شركتم در جشنواره ملى سعدى، سعى كردم با شركت كنندگان سال قبل ارتباط بگيرم و همه ى آنها مى گفتند: جشنواره سعدى يک فرصت بى نظير هست. راستش تا قبل از حضورم در جشنواره سعدى شايد نمى توانستم دركى از تجربه دوستان داشته باشم اما با حضورم در جشنواره ، متوجه شدم بزرگترين گردهمايى مجريان و سخنوران صحنه ى ايران با حضور بهترين داوران چه قدر ميتواند آموزنده و در عين حال سخت باشد. رقابت در جشنواره ملى سعدى سخت اما دوستانه است، علاوه بر محک زدن توانايى هايمان مقابل ديدگان داوران و صدها سخنران و مجرى برتر باعث پيدا كردن دوستانى از سراسر ايران مى شود كه خود اين اتفاق هم خالى از لطف نيست. قطعا براى درخشش در جشنواره سعدى بايد تلاش و تمرين فراوان داشت
شما در جشنواره ملى سعدى چندم شديد و موضوع سخنورى شما در چه زمينه ايى بود؟
من در بخش بيست مجرى يازدهمين جشنواره ملى سعدى شركت كردم كه از بخش هاى اصلى و بسيار نفس گير و سخت جشنواره است. خداراشكر توانستم مقام سوم بيست مجرى برتر كشور و چكاوك مسين مجرى برتر صحنه ى ايران را كسب كنم و علاوه بر درخشيدن و كسب رتبه و دريافت چكاوك جشنواره ، توانستم در يک صحنه ى ملى از مشكلات كولبران صحبت كنم. موضوع اجراى من مشكلات كولبرانى بود كه صدايى براى بيان دردهايشان ندارند و خوشبختانه بازتاب موضوع كولبر در بين حاضران جشنواره هم بسيار تاثير گذار بود و همه ى حاضرين توانسته بودند با كولبران و مشكلاتشان همزاد پندارى كنند.
رمز موفقيت خودتان را درچه ميبينيد؟
آموختن و تمرين كردن.
من هرچند وقت يک بار ، خودم را مجرى يک برنامه خيالى فرض مى كنم و به اجراى صحنه مى پردازم و در اين تمرين تمام آموخته هايم را به نمايش مى گذارم و بعد خودم را نقد و تحليل مى كنم و آنقدر اين پرسه را تكرار ميكنم تا بتوانم براى هر اجرايى آماده باشم. آموختن و تمرين فراوان راز موفقيت يک مجرى است .
در خصوص آموختن ، شما دانش آموخته ى مدرسه ى سخن هستيد، از كجا با مدرسه ى سخن آشنا شديد؟
براى حرفه اى شدن در اجرا و گويندگى به دنبال كامل ترين و بهترين موسسه آموزشى بودم كه با تحقيق در فضاى مجازى و پرس و جو از افراد صاحب نظر و خواندن نظرات كاربران به اين نتيجه رسيدم كه براى درخشيدن در عرصه ى اجرا بايد شاگرد بهترين استاد سخن ايران ، سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى در مدرسه ى سخن ايران باشم. براى همين با وجود كيلومترها مسافت در سرماى سخت و كوهستانى با اشتياق در كلاس هاى خانم فريبا علومى يزدى شركت مى كردم و حضورم در مدرسه ى سخن را يكى از نقاط عطف زندگى ام مى دانم .
در حال حاضر به جز اجراى صحنه چه فعاليت ديگرى در زمينه ى گويندگى و صدا داريد؟
در حال حاضر در كرمانشاه مشغول راه اندازى و برگزارى كلاس ها و كارگاه هاى آموزش فن بيان و گويندگى هستم، در زمينه ى كتاب صوتى و پادكست هم فعاليت هايى رو شروع كردم.
به نظر شما خواندن مطالب و خبرها در شبكه هاى اجتماعى مى تواند نوعى مطالعه براى يك مجرى باشد؟
مجرى بايد دانش و اطلاعات كافى و وسيع در بسيارى از زمينه ها داشته باشد. شبكه هاى اجتماعى مى تواند درباره ى بعضى از قضايا و موضوعات به شما اطلاعات نسبى بدهد اما هيچ وقت جاى مطالعه عميق نشريه ها و كتاب هارا نميگيرد. مطالعه از ضروريات يک مجرى است
در آغاز مصاحبه ، گفتيد كه شاعر و نويسنده هستيد، فعاليت شما در زمينه ى شعر و نوشتن به چه صورت است؟
در مسابقات ملى و استانى در زمينه ى داستان نويسى و شعر رتبه هايى رو كسب كردم و در حال حاضر مشغول جمع بندى شعرهايم هستم كه انشالله اولين مجموعه چاپى از اشعارم رو چاپ كنم و همچنين نويسنده ى برنامه هاى مختلف تلوزيونى و راديويى هستم.
يک سوال نوستالژى، دستمزد اولين اجرايتان چه قدر بود؟
حدود 12 سال پيش دستمزد اولين اجراى صحنه من، 20 هزار تومان بود كه سريع بعد از اجرا رفتم و كتاب «آيين سخنرانى ديل كارنگى» را خريدم و اون موقع خوشحال ترين آدم دنيا بودم.
حرف آخر :
در پايان اميدوارم شاهد درخشش مجريان و گويندگان سرزمينم ايران باشم و از خانواده ام و همسرم كه با حمايت ها و تحمل ترافيك كارى من، اصلى ترين حامى من هستند و اگر محبت هاى اين عزيزان نبود، موفقيت هاى امروز من رقم نميخورد. و هم چنين از استاد نازنين ام سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى و تمامى عوامل برگزارى جشنواره ملى سعدى و باشگاه ايران مجرى نهايت تشكر و قدر دانى را دارم.